انیمه هاو مانگاهای ژاپنی هر روز عمیقتر پر معناتر و رادیکالتر میشوند و در آنها پرسشهای بنیادی بشر موج می زند.
فیلم توکیو غول برمبنای یک مانگا و سپس انیمه آن که یکی از مهمترینمانگا-انیمه های تاریخ این ژانر است ساخته شده است.
توکیو غول یک مجموعه مانگا خیالپردازیتیرهوتار ژاپنی که توسط سوئی ایشیدا نوشته و مصورسازی شده است و بوسیلهٔ انتشاراتشوئیشا از ۸ سپتامبر ۲۰۱۱ تا ۱۸ سپتامبر ۲۰۱۴ در مجلهٔ ویکلی یانگ جامپ منتشر میشد.دنبالهای از اکتبر ۲۰۱۴ در همان مجله شروع به انتشار شده است.
یک مجموعه تلویزیونی انیمه ۱۲ قسمتی نیزتوسط استودیوی پیرو از روی نسخه مانگا آن ساخته شده، که برای اولین بار در شبکه توکیوامایکس از ۳ ژوئیه ۲۰۱۴ شروع شده و تا ۱۸ سپتامبر ۲۰۱۴ ادامه داشت. فصل دوم این سرینیز که مستقیماً دنبالهٔ فصل نخست است، از ۸ ژانویه تا ۲۶ مارس ۲۰۱۵ در شبکه توکیوامایکس پخش شد. خبر ساخت فیلمی سینمایی به همین نام نیز بر اساس نسخه مانگا و به کارگردانیکنتارو هاگیوارا در ژوئن ۲۰۱۶ اعلام شد. توکیو غول (به انگلیسی:Tokyo Ghoul) یک فیلم اکشن ترسناک ژاپنیاست که برگرفته از مجموعه مانگایی به همین نام اثر سوی ایشیدا است. این فیلم به کارگردانیکنتارو هاگیوارا و هنرپیشگی ماساتاکا کوبوتا، فومیکا شیمیزو و یو آئویی است. توکیوغول توسط استودیو شوچیکو در تاریخ ۲۹ ژوئیه ۲۰۱۷ در کشور ژاپن به نمایش درآمد.
داستان دربارهٔ پسری ۱۸ ساله به نام کنکانکی است که با دختری به نام ریزه که هر دو همسن هستند و در خواندن کتاب با یکدیگرتفاهم دارند، در کافهای که معمولاً به آنجا میرود آشنا میشود. کانکی غافل از اینکهریزه یک غول (موجودات مرموزی شبیه به انسان که در پی شکار و خوردن گوشت انسانها هستند)است مورد حمله او قرار میگیرد، اما در پی ناباوری کانکی جان سالم بدر میبرد و بهشدت مجروح میشود. پس از انتقال کانکی به بیمارستان، از آن غول بر روی او پیوند اعضاانجام میگیرد. پس از به هوش آمدن، کانکی در مییابد که خود او نیز تبدیل به یک نیمهانساننیمه غول شده و در دنیایی که دیگر انسانها در بالاترین زنجیره غذایی قرار ندارند گرفتارمیشود.
فیلم اثرجذاب و سرگرم کننده است مسلماً به خاطر زمان کمترش نسبت بهانیمه توان نمایش همه جزئیات و فضای اثر اصلی را ندارد اما با توجه به بضاعتکارگردان و عواملش نسبتاً موفق بوده است.جلوه های ویژه مینیمال اثر فضایی خودمانیترو قابل قبولتر به اثر داده است.
اما مسئله اصلی اثر این است که اصولاً انسانیت و تمدن چیست و چراانسان آن را منحصر به خود می داند.منظور از انسانیت همه نظام فکری و ارزشهایی استکه در قالب این کلمه تعریف می شود و نه موجودیتی که خالق آن است.اگر موجوداتیهوشمند اجتماعی و نظام مند موجود باشند که ساختار فیزیولوژیک آنها ما انسانها را به زنجیره غضایی آنها بدلکند همانطور که ما از موجودات مادون خود تغذیه و استفاده می کنیم آنوقت ارزشهای ماچه معنایی خواهد داشت.آیا آنها حق ندارند همان راه ما در سیر خود بروند و با مامشابه خود ما در برخورد با موجودات دیگر برخورد کنند.داستان با قرار دادن کن کانکیمیان این دو دنیای متقابل و متضاد ما را به عمق این پرسشها می برد و این پرسش درهر برخود و تضاد منافع این دنیایی بین دو نظام با هر رویکردی هم قابل ارجاع است.
این پرسشها و ارجاعات در فیلم بصورتی ضمنی ولی در انیمه و مانگابصورتی بسیط تر عنوان شده است.
انسانها در مبارزه به ظاهر محقانه خود بیرحمانه غولها را شکار می کنندهمانطور که غولهایی این کار را می کنند.کن اما با تجربه ای دوگانه متوجه می شود هردو طرف راه خطایی می روند و باید تعادل و تعاملی میان دو دنیا ایجاد کرد هر چندتلاش او بیشتر به شکست می انجامد چون تضاد بسیار شدید است.این نوع تضاد را امروزههم در بسیاری از موضوعات می توان دید که جهان ما را در بر گرفته اند مثل تضاد دینو دنیا یا تضاد سنت و مدرنیته و یا تضاد ساده تر جهان گرایی و ناسیونالیسم که بهخاطر تضاد منافع بسیار همیشه با سوی خشونت لجام گسیخته و ویرانگری می روند که جزویرانه سوخته بهایی ندارند.ما هم مثل کن میان این دنیاها گیر کرده ایم و چون موجوداتیدو وجهی و چند ساحتی هستیم یا مثل بعضی غولها و آدمها با پذیرش یک دیدگاه بیرحمانهدر راه آن گام بر می داریم و یا برای نپذیرفتن این دیدگاه های یک طرفه میان دنیاهاگیر می کنیم آسیب می بینیم و درد می کشیمو یا حتی بدتر یا دیوانه می شویم و یا خودکشی می کنیم و یا علارغم میلمان برایرهایی موقتی از فشار و ترس و درد مثل بقیه می شویم که خواهی نشوی رسوا همرنگ جماعتشو.
توکیو غول شاید یک محصول سرگرم کننده تحریک آمیز و به ظاهر پر رنگ ولعاب و خشن است اما در دل خود سؤالهای بنیادینی دارد.
بزرگترین آهنگساز تاریخ سینما درگذشت
یک ,غول ,تضاد ,توکیو ,مانگا ,انیمه ,و یا ,توکیو غول ,شده است ,است که ,و به ,کارگردانی کنتارو هاگیوارا ,شبکه توکیو امایکس
درباره این سایت